Groei betekent niet alleen MEER, Of waarom je als zelfstandige af en toe beter een KMO consultant raadpleegt


Groei wordt verkeerdelijk meestal enkel in verband gebracht met meer personeel, meer klanten, MEER … terwijl groei bijlange niet alleen MEER betekent, denk maar aan persoonlijke groei. Dat betekent niet meer van jou, maar een betere versie van jou! Je doet door de jaren heen levenservaring op, je volgt opleidingen om je talenten te verbeteren of je zwakke punten te versterken, … Zo zou het ook moeten gaan met je bedrijf!
Een post op LinkedIn en het verhaal van een zelfstandige motiveerde me om weer eens aan het schrijven te gaan en jullie mijn visie over groei mee te geven.
Wat als het MINDER wordt?

Heb je er ooit voor gekozen om een éénmanszaak te starten en bij éénmanszaak te blijven, dan is dat perfect ok. Dat is het voordeel van je eigen baas zijn: je kiest zelf welke weg je volgt. En wil je geen bedrijf dat groeit in personeel of klanten: dat moet kunnen! Zoals Judith Bleeker in één van haar blogs vermeldde: “Jouw bedrijf. Jij bent de baas. Jij bepaalt met welke visie en op welke manier.”
Maar laat ons toch eens inzoomen op het klanten stuk, want om te overleven heb je nu eenmaal klanten nodig, al zijn het dan niet meer klanten die in je agenda passen, het gaat toch om een bepaald aantal klanten die je de ganse loopbaan van je éénmanszaak moet behouden om je agenda gevuld te houden.
Ondertussen is duidelijk dat een product of dienst meestal geen dertig jaar onder dezelfde voorwaarden kan verkocht worden. De markt verandert continue. Je zou het dus kunnen zien als een groei van je product of dienst, een steeds betere versie ervan.
Dit onder controle houden begint natuurlijk met meten, want meten is weten. Je kan je klantentevredenheid bijhouden, je aantal klanten, … dit kan je heel eenvoudig zelf opzetten of je kan dit uitgeven als de opvolging te veel tijd in beslag neemt. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van bedrijf tot bedrijf.
Binoculars consultancy kan je helpen het juiste pad uit te stippelen om het MINDER tegen te gaan, om de toekomst van je bedrijf te garanderen en om ervoor te zorgen dat jij kan blijven doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.
Help, de wereld rondom mij wordt efficiënter!
Onlangs hoorde ik het verhaal van een zelfstandige zaakvoerdster over het meerwerk dat haar boekhouder haar bezorgde. Vroeger gaf ze de volledige stapel facturen af aan de boekhouder die alles verwerkte om haar boekhouding op punt te houden. De boekhouder was nu overgestapt naar een online platform waarop de klant zijn facturen kan opladen en zo uren tijd bespaart. Het leuke aan het platform is dat de software ook de bedragen, contactgegevens, … herkent en dus automatisch in een database invult. Wow, wat een werk gespaard!
Althans voor de boekhouder, want voor de zaakvoerdster betekent dit elke zondag middag haar facturen inscannen en op het platform zetten in plaats van tijd door te brengen met haar kleinkinderen. Super jammer, want de oplossing is eigenlijk heel eenvoudig.
Als zij zelf haar leveranciers de opdracht heeft de facturen digitaal door te sturen is het inscannen al niet meer nodig. Dit kan naar een specifiek mailadres, dat je bijvoorbeeld boekhouding@... kan noemen. En we gaan nog een stap verder: je vraagt outlook alle bijlagen op dit mailadres automatisch in een specifieke map op te slaan. Het enige wat dan nog rest is op zondag alle opgeslagen documenten te selecteren en up te loaden in het boekhoudprogramma. Dit neemt normaal niet meer dan 15 minuten tijd in beslag. Genoeg tijd over om op je sluitingsdag te genieten van de dingen die er echt toe doen.
Daarom kies je dus voor een KMO consultant
Ook als éénmanszaak moet je dus proberen tijd aan innovatie en groei te besteden om je bestaansreden te blijven behouden. En dit het liefst in samenwerking met een externe consultant om je kennis van de wereld te verbreden, om je bedrijf vanuit een andere hoek te bekijken, om je te adviseren je bedrijf in zijn geheel te laten groeien en niet zomaar softwarepakketten aan te kopen die één probleem oplossen maar niet het totaal plaatje dekken.
De missie van Binoculars Consultancy is dan ook jou te helpen bij het creëren van een bedrijf waar jij blij van wordt, een bedrijf dat aansluit bij jouw leven en wat jij belangrijk vindt. Een eerste samenwerking zal wat meer tijd in beslag nemen, om voeling met jouw bedrijf te krijgen. Bij een langdurige samenwerking gaat het vinden van eenvoudige oplossingen voor problemen sneller en kan een verandering in de maatschappij of bij een toeleverancier snel omzeilt worden.