3 basiselementen voor een betrokken team of hoe je een betrokken team creëert om je droom te realiseren.


Betrokkenheid van je medewerkers creëert een sterk gemotiveerd team, betere bedrijfsresultaten en een hogere klantentevredenheid.
Maar hoe doe je dat?
Wat je aandacht geeft, groeit en bloeit!

Denk even aan je team en beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
- Zijn al jouw medewerkers betrokken?
- Gaan ze er ook allemaal echt voor?
- Werken ze ook samen met elkaar?
- Stralen ze hun motivatie ook uit?
3 basiselementen zorgen voor een volmondige “ja” op bovenstaande vragen:
- jouw instelling als basis
- correcte en eerlijke verloning
- empowerment
Jouw instelling als basis
Ga jij uit van het statement dat medewerkers lui zijn, profiteren, de kantjes eraf lopen?
OF
Geloof je dat mensen oprecht bijdragen aan je organisatie, van goeie wil zijn, goesting hebben om te werken, te leren en zichzelf verder te ontwikkelen?
Welke instelling je ook hebt, dit straal je uit naar je medewerkers en zal dus automatisch effect hebben op hun motivatie, gedrag, prestaties en ontwikkeling.
Correcte en eerlijke verloning
Geld is een belangrijke motivator. Als mensen elke dag gefrustreerd zijn over hun verloning, kan je niet bouwen aan een duurzame samenwerking.
Maak het jezelf ook niet te moeilijk en zorg voor een transparant loonbeleid:
- Zorg dat medewerkers een rechtvaardig loon ontvangen dat rekening houdt met de inhoud van de job, de taken en verantwoordelijkheden in de functie, de eigen competenties.
- Zorg dat collega’s met een vergelijkbare functie een vergelijkbaar loon krijgen.
- Zorg dat je lonen markconform zijn t.o.v. concurrenten: betaal niet meer of minder dan concurrenten of collega’s in dezelfde streek of sector
Met een transparant loonbeleid kennen medewerkers de minimum en maximum lonen binnen hun functiecategorie en ze weten ook waarom ze in een bepaalde categorie zitten.
Willen ze meer verdienen, dan weten ze welke competenties ze moeten ontwikkelen.
Empowerment
Maar geld is verreweg niet de belangrijkste. Geld als beloning werkt enkel op korte termijn. Op lange termijn vinden medewerkers waardering en interessant, betekenisvol werk veel belangrijker.
Als medewerker wil je je schouders ergens onder zetten. Het moet de moeite waard zijn.
Als je gevraagd wordt om te werken aan een bepaald project wil je weten waartoe dit project leidt.
Wil je medewerkers meekrijgen in je verhaal op lange termijn, communiceer dan waarom ze op jouw schip zitten en wat hun bijdrage hierbij is.
Om met de beste mensen aan boord te blijven varen, wil je ze beter laten worden in wat ze goed doen. Regelmatig in gesprek gaan met je medewerkers is de basis om mensen verder te laten groeien.
Geef medewerkers vrijheid in en over hun job. Empower je medewerkers. Als leidinggevende overschat je altijd de hoeveelheid autonomie waarover je team beschikt. Alle jobs hebben het potentieel om autonoom te kunnen werken. Het is een misverstand om te denken dat het slechts in bepaalde jobs kan. Iedere job verdient om zelf gecraft te kunnen worden zodanig dat het voor iedere medewerker zinvol is. Het is je taak als leidinggevende om het mogelijk te maken.
Meerwaarde van een betrokken team
Een betrokken team is:
- minder rap geneigd het bedrijf te verlaten en elders te solliciteren.
- Bovengemiddeld productief en zal het vanzelfsprekend vinden meer te doen dan verwacht wordt
- Verantwoordelijk voor een hogere winst en klantentevredenheid
Een win-win dus voor het ganse bedrijf!
Conclusie
Don’t do it to them, don’t do it for them, do it with them!